تفاوت خوددوستی با خودخواهی؟

  • میلاد کریمی
  • سه شنبه ۳ دی ۹۸
  • ۱۸:۲۹

 

نتیجه تصویری برای تفاوت خوددوستی با خودخواهی؟

 

انسانها در تعامل با دیگران یا لذت میبرند یا درد ،حال اگر میزان لذت ها بیشتر از دردها باشد فرد هم خودش وهم دیگران را دوست خواهد داشت.
چهار عنصر اصلی در خود دوستی سالم وجود دارد :
هیچ کاری با خودم وعلیه خودم انجام ندم.
همه کارهای خوب دنیا را برای خودم انجام دهم، ورزش کنم کتاب بخوانم ، به دیگران محبت کنم.


سه شرط برای انجام کارهام داشته باشم:
هزینه ومسئولیت وپیامد اون کار برعهده ی خودم باشد.

به حریم خصوصی کسی تجاوز نکنم کسی هم به حریم من تجاوز نکند.

کسی که خودرا دوست نداره در عمق وجودش به شدت تنهاست وعشق ومحبت را لمس نکرده واحساس بی ارزشی میکند پس این فقدان عشق باعث میشود به تکاپو برای دزدیدن عشق از افراد وزندگی آنان کند ورفتاری برای منافع خودانجام میدهد .

احترام به خود وارزش قائل شدن به توانمندی های خود ، گرامی‌داشتن نیازها و احساسات وبرداشت‌ها و باورهای خود است، بدون این که به آنها بچسبیم، قبول داشتن خود واعتماد به نفس داشتن ،کشف نقاط مثبت وجودی وپرورش آنها خوددوستی ست.

 وقتی دوست داشتن خود، از حد و مرز خاصی بگذرد و توجه به خود و به منافع خود در اولویت، و قبل از همه کارها قرار بگیرد و انگیزه انسان صرفاً برآوردن نیاز و خواسته‌های خود باشد، آن‌ وقت می‌توان گفت دوست داشتن خود، به خودخواهی شبیه شده است.

همچنین بخوانید:

راهکارهای دوست داشتن خود:

پرهیز از انتقاد وعیبجویی از خود

 با خود ملایم، با محبت و صبور باشیم.
چشم هایتان را بسته وبا تمرکز بگویید من تورا دوست دارم همان گونه که هستی وبعد خودرا بغل کنیدونوازش کن .
 قدردان و شکرگزار استعدادها، زیبایی و شکوه خودمان باشیم وخودمان را با تمام نقص ها دوست داشته باشیم.

 اجازه ندهیم افراد مسموم وارد زندگی مان شوند.

واقعی باشیم. خودمان را بیرون بریزیم. به خودمان اجازه دهیم دیده شویم، شناخته شویم و شنیده شویم.

 روی رشد و پیشرفت فردی و معنوی مان کار کنیم.
ایکاش ها را دور بریزم واز جنگیدن با خود دست برداریم ودر زمان حال زندگی کنیم .

 علایقمان را گسترش دهیم. چیز های جدیدی را امتحان کنیم (سفر ،غذا،زبان وورزش های جدید)
 مچ بندی روی دست راستمان ببندیم، وقتی می بینیم که به هر ترتیبی می خواهیم از خودمان سوءاستفاده کنیم، مچ بند را به دست چپمان منتقل کنیم.

اصلا خودتو با دیگران مقایسه نکن یعنی چهره و بدنت و قد و هیکلت و میزان درامد و وضعیت خانه و سلامتی و ماشین و تفکرات و احساسات خودتو اصلا نباید مقایسه کنی‌با کسی. 

منبع: اینستاگرام

  • نمایش : ۱۳۸
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی