فواید و مضرات مغز گردو را بشناسید

  • میلاد کریمی
  • شنبه ۱۱ مرداد ۹۹
  • ۱۰:۵۵

 گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. مقدار فسفر موجود در آن با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند. یک چهارم فنجان از مغز گردو تقریبا ۸.۹ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می‌کند. مصرف ۴ عدد مغز گردو هر روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا ۳ می‌شود.

ترکیبات شیمیایی :
 مغز گردو دارای چند اسید آلی ، مقدر کمی اسانس ، اگزالات آهک و ویتامینهای A,B,C,D,E می باشد . همچنین مغز گردو دارای مقدر کمی ( 12%) ارسنیک است .برگ درخت گردو دارای 3 درصد اینوژیت ، اسید الاژیک ، اسید گالیک و اسانسی با بوی مخصوص و مقداری پارافین ، تانن ، مواد چرب و املاح معدنی مانندکلسیم ، پتاسیم ، منیزیم، باریم و همچنین کاروتن است .پوسته گوشتدار میوه سبز گردو دارای امولسیون ،قند و اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک ، اسید مالیک ، فسفاتها و اگزالات کلسیم است .عصاره برگ درخت گردو خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی درد .

 

ارزش غذایی گردو:
در صد گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:

آب    3/5 گرم
پروتئین    14/8 گرم
مواد چربی    65 گرم
مواد نشاسته ای    13 گرم
کلسیم    100 میلی گرم
فسفر    380 میلی گرم
آهن    3 میلی گرم
سدیم    2 میلی گرم
پتاسیم    50 میلی گرم
ویتامین آ    30 واحد
ویتامین ب 1    0/35 میلی گرم
ویتامین ب 2    0/12 میلی گرم
ویتامین ب 3    1 میلی گرم
ویتامین ث    2 میلی گرم

 

تحقیقات حاکی از آن است که گردو می‌تواند از بسیاری بیماری‌های مزمن نیز جلوگیری کند.  گردو فواید زیادی برای پوست و مو دارد از جمله نرم کردن، و از بین بردن چین و چروک و جوش‌های پوست و کاهش ریزش مو. گردو حاوی چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است و سلامت انسان را تقویت می‌کند. در ادامه با برخی از فواید گردو آشنا میشوید.

فواید گردو برای بدن

پیشگیری از سرطان
سرطان‌ها ناشی از رشد غیرطبیعی سلول‌ها هستند. با داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و اجتناب از عادات ناسالم زندگی می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد. گردو به‌واسطه‌ی دارا بودن ترکیبات گیاهی مفید موجود در خود، می‌تواند نقش مهمی در رژیم‌های غذایی ضدسرطان داشته باشد. گردو محتوی ترکیبات زیست‌فعال گیاهی مفیدی است که خاصیت ضدسرطانی دارند.

 

سلامت مغز
تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که مصرف آجیل‌ها می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. ازجمله خواص گردو این است که این آجیل مغذی می‌تواند تا حدی افسردگی و زوال عقل ناشی از افزایش سن را در انسان متوقف کند.

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها
میزان فعالیت آنتی‌اکسیدانی گردو بیشتر از سایر مغزهای رایج است. این امر به‌خاطر وجود مقادیر بالایی از ویتامین E، ملاتونین و سایر ترکیبات گیاهی به‌نام «پلی فنول»‌هاست. پلی‌فنل‌ها بیشتر در پوسته کاغذی کناره‌های مغز گردو یافت می‌شوند.

مطالعات اولیه نشان می‌دهند مصرف وعده‌های غذایی سرشار از گردو می‌تواند از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از کلسترول بد (LDL) پس از غذاخوردن جلوگیری کند. این درحالی است که یک وعده‌ی غذایی محتوی چربی‌های تصفیه‌شده چنین تأثیری را برجای نگذاشت.

 

 پوست بدون چروک

خاصیت کنترل رادیکال‌های آزاد و رطوبت‌رسانی روغن گردو از پوست شما در برابر اثرات پیر سدن پوست محافظت می‌کند. بنابراین، روغن گردو راز جوانی پوست‌های بدون چروک و جوان است.

 

جلوگیری از ریزش مو

اسیدهای چرب امگا – ۳ موجود در گردو و همچنین ویتامین B7 و بیوتین به جلوگیری از ریزش مو و تقویت فولکول های مو کمک می‌کند. با مصرف گردو از کمبود بیوتین جلوگیری کنید.

 

 تقویت رشد مو

کاربست روغن گردو روی پوست سر و ماساژ دادن آن تا ریشه مو می‌تواند رشد مو را تسریع کند. حاوی مواد معدنی ضروری مانند آهن، زینک و مس است که به رشد موی سالم کمک می‌کند.

 

 درمان شوره

شوره موجب خشک شدن پوست سر می‌شود و پوسته‌های خاکستری یا سفیدی را روی لباس‌های‌تان به جای می گذارد که آزار دهنده است. روغن گردو در رفع این مشکل کمک می‌کند.

 

کمک به کاهش وزن

گردو سرشار از چربی است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند،‌به شرطی که ۱/۴ فنجان مصرف کنید. این مقدار گردو حاوی ۱۹۰ کالری است و برای شما کافی است. همچنین به خاطر حاوی بودن فیبر بالا و محتوای پروتئینی، موجل تسریع روند سیر شدن می‌شود.

همچنین بخوانید:

سایر خواص گردو

طبیعت گرم وخشک دارد.
گردو میوه مغزدار باارزشی است ویتامین B موجوددرآن کاهش دهنده استرس است که درشادابی وحفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد.
گردو باعث می شود روده ها کار دفع را راحتر انجام دهند.مصرف گردودر رشد
فیزیکی کودکان بسیار مفید است.

مصرف روزانه ۲ عدد گردومی تواند تاثیر
زیادی در تسکین ودرمان رفلاکس معده داشته باشد.
مصرف گردو جلوگیری می کند از فراموشی والزایمر ولخته شدن خون
گردورا با انجیروموز بخورید مقوی حواس ومغز است.

 

عوارض احتمالی و مضرات گردو
به‌طور کلی گردو ماده‌ی غذایی بسیار سالمی است. ولی ممکن است عده‌ای به آن حساسیت داشته باشند. همچنین گردو می‌تواند موجب مختل شدن جذب برخی مواد معدنی در بدن شود.

 

حساسیت به گردو
گردو در میان ۸ ماده‌ی غذایی حساسیت‌زا قرار دارد. ممکن است علائم حساسیت به گردو بسیار شدید باشد. گردو می‌تواند باعث بروز آنافیلاکسی (بیش‌دفاعی) در فرد شود. این پدیده در صورت عدم درمان مناسب باعث مرگ فرد خواهد شد. افرادی که به گردو حساسیت دارند باید به‌طور کامل از مصرف آن خودداری کنند.

 

کاهش جذب مواد معدنی
مانند همه‌ی مغزها گردو نیز سرشار از اسید فیتیک است. اسید فیتیک با عنوان فیتات نیز شناخته می‌شود. اسید فیتیک می‌تواند جذب برخی مواد معدنی مانند روی و آهن را در دستگاه گوارشی مختل می‌کند. این پدیده در صورتی بروز می‌کند که رژیم غذایی فرد محتوی مقدار بالایی اسید فیتیک باشد.

میزان اسید فیتیک در رژیم غذایی‌ِ افرادی که مقدار کمی روی و آهن مصرف می‌کنند بالاتر است، بنابراین بیشتر از دیگران در معرض کمبود مواد معدنی‌اند.

 

منبع: alwayshealth

  • نمایش : ۱۱۵
  • مهدی

    سلام، وبلاگ جالبی دارید، موفق باشید.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی