خواص روغن زیتون برای پوست و نحوه استفاده از آن

  • میلاد کریمی
  • سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹
  • ۱۳:۱۹

روغن زیتون برای پوست خواص فراوانی دارد. این روغن از زیتون استخراج شده و استفاده از آن در میان مردم به خصوص در بین مردم خاورمیانه بسیار رایج است. این روغن حاوی ترکیبات و مواد معدنی مفیدی برای بدن است و اخیرا برای پوست و مو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب خواص روغن زیتون برای انواع پوست را مورد بررسی قرار داده و نحوه استفاده از آن را معرفی خواهیم کرد.

حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی
روغن زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها به طور کلی از فرآیند اکسیداسیون جلوگیری می‌کنند. در طی فرآیند اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند. رادیکال‌های آزاد با نفوذ به درون سلول‌ها باعث تخریب و آسیب سلولی خواهند شد. این امر در نهایت منجر به ایجاد انواع سرطان می‌شود.

با استفاده از روغن زیتون بر روی پوست می‌توانید از پیری پوست و تخریب سلولی جلوگیری کنید. همچنین توصیه می‌شود بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب، روغن زیتون را بر روی سطح پوست ماساژ دهید. این امر از آسیب سلولی و ایجاد سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

با استفاده از روغن زیتون بر روی پوست می‌توانید از پیری پوست و تخریب سلولی جلوگیری کنید.

 

دارای ویتامین‌های مفید برای پوست
روغن زیتون حاوی ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین‌ها که شامل ویتامین A ، D ، E و K است فواید فراوانی برای پوست دارند. برای مثال از گذشته تاکنون ویتامین E به طور موضعی برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خواص ضدمیکروبی و آنتی‌باکتریال
از دیگر خواص روغن زیتون برای انواع پوست می‌توان به خاصیت ضد میکروبی این روغن گیاهی اشاره کرد. به نظر می‌رسد روغن زیتون قادر به کنترل میزان باکتری‌های روی پوست است. در برخی از تحقیقات مشخص شد که روغن زیتون همراه با روغن نارگیل توانایی بسیار بالایی برای از بین بردن باکتری‌های روی پوست به خصوص باکتری استفیلاکوکوس اورئوس دارند. برخی اوقات از روغن زیتون برای درمان برخی از عفونت‌های پوستی استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد روغن زیتون قادر به درمان بیماری پای دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است.

 

مرطوب کننده پوست
روغن زیتون یک ترکیب گیاهی محبوب برای مرطوب کردن پوست و افزایش نرمی و لطافت مو است. از گذشته تا به امروز بسیاری از افراد برای رطوبت رسانی به پوست و موی خود از این روغن گیاهی استفاده می‌کنند.

 

نحوه استفاده از روغن زیتون برای پوست
از روغن زیتون در بسیار از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک‌کننده صورت، صابون‌ها، شامپوی بدن، لوسیونها و … استفاده می‌کنند. علاوه بر این شما می‌توانید در خانه به روش‌های مختلف از این روغن استفاده کنید:

مرطوب کننده و درمان آفتاب سوختگی
به منظور افزایش لطافت و نرمی می‌توانید به طور مستقیم از روغن زیتون بر روی پوستتان استفاده کنید. ویتامین‌های موجود در این روغن با نفوذ به عمق پوست لطافت و نرمی آن‌ را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر بر اساس تحقیقات صورت گرفته روغن زیتون برای درمان آفتاب سوختگی نیز بسیار مفید است. در صورت سوختن پوست توسط آفتاب با ماساژ این روغن بر روی پوست می‌توانید علائم آزاردهنده آفتاب سوختگی را برطرف کنید.


لایه‌بردای مناسب برای پوست
برای لایه‌برداری و از بین بردن سلول‌های مرده روغن زیتون برای انواع پوست بسیار مفید است. با ترکیب این روغن مفید و نمک دریایی می‌توانید اسکرابی خانگی و مفید برای پوست تهیه کنید.

 

پاک‌کننده آرایش چشم
یکی دیگر از روش‌های ارزشمند استفاده از روغن زیتون بر روی پوست مصرف این روغن به عنوان پاک‌کننده‌ای برای آرایش چشم است. روغن زیتون قادر به از بین بردن آرایش چشم و حتی پاک کردن مواد ضد آب است. برای پاک کردن آرایش چشم با استفاده از روغن زیتون، مقداری از آن را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و دور چشم و روی پلک را به آرامی پاک کنید.

 

ماسک روغن زیتون برای استفاده روی پوست
افرادی که پوست خشک و خیلی خشک دارند با استفاده از خواص منحصر به فرد روغن زیتون می‌توانند ماسکی عالی تهیه کنند. با ترکیب روغن زیتون و سایر مواد مغذی مانند سفیده تخم مرغ و عسل و جو دو سر می‌توانید ماسکی مفید و کاربردی برای رفع خشکی پوست تهیه کنید. ماسک روغن زیتون پوست را هیدراته و مرطوب و همچنین نرم و لطیف می‌کند.

 

رفع چین و چروک
خواص آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن زیتون باعث کاهش چین و چروک و خطوط عمیق روی پوست می‌شود. شب‌ها قبل از خواب مقداری از آن را در نواحی دارای چروک و دور چشم ماساژ دهید تا شاهد از بین رفتن چروک‌های دور چشم و سایر قسمت‌ها باشید.

 

از بین بردن جای زخم
ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون توانایی از بین بردن جای زخم را داشته و سلول‌های پوستی را ترمیم می‌کنند. برای از بین بردن زخم با استفاده از روغن زیتون مقداری از آن را روی جای زخم ریخته و ماساژ دهید. برای تاثیر بیشتر می‌توانید روغن را با آب لیمو ترکیب کنید. تحقیقات نشان می‌دهد روغن زیتون برای جلوگیری از ترک‌های پوستی (استرچ مارک) نیز بسیار مناسب است.


عوارض احتمالی روغن زیتون برای استفاده بر روی پوست
با توجه به این که این روغن فواید فراوانی برای پوست دارد با این حال ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. در قسمت زیر به برخی از عوارض احتمالی استفاده از روغن زیتون برای این ناحیه اشاره خواهیم کرد.

 

از بین بردن سد دفاعی پوست
برخی تحقیقات نشان می‌دهد روغن زیتون برای پوست‌های خیلی خشک و همچنین پوست کودکان گزینه مناسبی نیست. این روغن ممکن است در برخی از افراد باعث قرمزی و سوزش و خارش شود. به همین دلیل  ممکن است روغن زیتون برای همه افراد مناسب نباشد.

همچنین بخوانید:

اگزما
استفاده از روغن زیتون در افرادی که سابقه اگزما دارند ممکن است باعث بازگشت این بیماری شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد با سابقه بیماری اگزما بدون دستور پزشک، از روغن زیتون برای پوستشان استفاده نکنند.

 

بستن منافذ
روغن زیتون روغنی سنگین است که باعث بسته شدن منافذ می‌شود. در صورت استفاده بیش از حد از این روغن منافذ بسته شده و باکتری‌ها در منافذ پوست حبس می‌شوند. برای جلوگیری از به وجود آمدن این وضعیت، روغن اضافه را از روی پوست خود پاک کنید.

 

کلام پایانی
روغن زیتون خواص فراوانی برای انواع پوست دارد. این روغن حاوی انواع ویتامین‌های مفید و آنتی‌اکسیدان و خواص آنتی‌باکتریال است. با این حال مدارک علمی کمی برای اثبات خواص منحصر به فرد روغن زیتون برای پوست وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از این روغن در برخی از افراد ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود. بنابراین بهتر است پیش از استفاده اندکی از آن را بر روی پوست خود امتحان کنید. برای این کار مقداری از روغن را روی بازوی خود بریزید، پس از 48 ساعت اگر متوجه واکنش‌های آلرژیک نشدید می‌توانید از این روغن استفاده کنید.

 

منبع: zibasheen

  • نمایش : ۹۵
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی